Tuesday 18 April 2017

Bonus (1) Bidadara...


Bab 15

 

Panggilan telefon dari papa membuatkan aku termenung sedikit malam itu. Huhh, kenapa tercepat pulak? Papa cakap minggu depan nenda mahu bertemu dengan aku. Di awalkan. Bukannya lagi sebulan seperti yang di beritahu dulu. Itu bermakna lagi 12 hari. Hari ini sudah hari Isnin. Minggu depan pada hari Sabtu, aku akan bersua rupa dengan keluarga sebelah papa. Keluarga yang tidak pernah aku temui seumur hidup dan lebih menyesakkan dadaku ialah aku terpaksa menyamar menjadi abang.

Mujur juga mereka semua tidak pernah di tunjukkan gambar abang dan juga tidak di beritahu tentang kewujudan aku dan Alex. Rupanya selama ini, kemas papa menyorokkan kami. Kenapa? Persoalan yang hanya papa ada jawapannya. Sebenarnya aku teringin juga bertemu dengan nenda dan ahli keluarga yang lain. Katanya aku ramai sepupu perempuan. Agak-agaknya comel tak? Hehehe…

“Jom…kau dah siap?” suara Harris menerjah kuat.

Tersentak sekejap aku, “Dah. Kita nak ke mana pulak malam-malam ni. Aku dahlah banyak homeworks tak siap lagi ni.” Kepala aku garu-garukan.

“Kan dah janji dengan makcik Dah. Kita nak ke rumah dia la ni. Dinner.” Harris mengingatkan aku.

Aku menepuk dahi dengan tangan. Hampir aku terlupa. Wajah Aida segera terbayang di mata. Senyumannya, suaranya, lenggok cara jalannya dan taik lalat bawah bibirnya. Aku bingkas bangun, homeworks tolak ke tepi. Kena denda pun aku sanggup kerana Aida yang jelita. Aku mencapai jaket hitam dan menyarungnya. Rambut hanya aku kemaskan dengan jari sahaja. Rambut yang sudah pendek itu rasanya tidak perlu di sikat. Aku terperasan Harris hanya menggeleng-gelengkan kepala melihat gelagat aku. Kenapa? Tak percaya kot, rambutku boleh kemas bergaya dengan hanya gunakan jari sebagai sikat.

“Jom..dah siap!” aku menuruni tangga. Cepat seperti flash.

“Kau nak pergi camtu je?” laung Harris dari muka pintu.

“Apasal pulak? Rupa aku tetap kacak seperti selalu.” aku memandang wajahku di cermin tepi motorbike.

Harris menggeleng-gelengkan kepalanya lagi. “Tu…seluar lembik nak di bawa ke rumah orang?” soalnya sambil menunjukkan ke arah bawah aku.

Hiss..hampir menitik air mata alligator aku ni. Cepat aku bergegas naik semula ke atas dan masuk dalam bilik. Salin baju dan seluar. Kenapalah aku tak ingat tadinya aku hanya memakai baju dan seluar tidur. Baju takpe lagi sebab terlindung oleh jaket hitam yang tersarung tetapi seluar? Manalah aku nak sorok seluar lembik ni dari pandangan mata orang? Nak macho tapi yang jadinya hancur. Kalau telur hancur sedap jugak di makan begitu saja tapi ni biskut yang hancur di ramas-ramas. Jilat boleh kot, hehehe.

 

#########

 

 
“Jeput makang Arih…Qai…” makcik Dah mempelawa.

Aku senyum saja tanda menghormati tuan rumah. Nak balas jawab dalam loghat Terengganu, takut tersalah sebut pulak. Kang tak pasal-pasal, bukan aku yang makan nasi tapi nasi yang terbang melayang masuk dalam mulut aku. Beberapa kali naya pun tak terbilang jadinya. Di sebelah makcik Dah, sesimpuh ayu si Aida. Lembut saja dia menyuapkan nasi. Aku tak berkelip memandang dia. Huhh, santunnya. Sesopan gadis Melayu, bersimpuh dan menyusun jemari runcing mengangkat sembah.

Aku pulak sudah beberapa kali berkalih duduk. Sebenarnya aku tak selesa makan dengan duduk bersila dan menyuap nasi menggunakan tangan. Bukan setakat tak selesa, memang aku tak pernah makan begitu pun. Aduslah, perut yang lapar rasanya sudah kenyang sebab angin yang lebih banyak masuk dari nasi rasanya. Last-lastnya aku meneguk air banyak-banyak. Hahh, kenyang jugakkan? Nasiblah kau perut. Hari ini makan sikit sajalah.

“Tak boh nambah ke Qai?” tok guru bertanya. Tak silap akulah, dia sudah tiga kali menambah nasi. Selera betul.

“Takpe tok guru. Saya memang biasa makan sikit sebab mudah naik tubuh kalau makan banyak ni.” Kelentong pun kelentonglah Qai.

“Sedap ni Qai…nangka masak lemak, gulai ayam kampung, ikan talang masin, celur jantung pisang, ulam raja dan pegaga. Tambahan lagi dengan pencicah, sambal belacan plus mempelam masak dan budu di penyet cili padi. Huhh, sayang betul kau makan sikit. Bukan senang nak jumpa masakan kampung macam ni.” Ayat-ayat Harris telah mengecurkan air liur aku pulak. Telan air liur je lah kau, Qai.

Aku senyum lagi. Selebar mungkin. Agak-agaknya kalau aku telan kepala Harris, muat tak dalam mulut aku? Air sirap aku minum lagi. Entah gelas yang ke berapa, aku pun tak mengiranya. Teguk dan teguk saja. Biar kenyang.

“Abang Qai nak air lagi?” lembut suara Aida mempelawa aku air. Di tangannya satu jag air sirap yang nampaknya macam baru di bancuh.

Cepat-cepat aku menganggukkan kepala. Biarlah…biarlah perut leper aku kembung dengan air sirap. Biarlah…biarlah six pack yang baru mula di bina menjadi one pack saja, asalkan si Aida yang jelita yang menuangkan air sirap kepada aku. Kalau jag itu yang di tawarkan pengganti gelas pun aku sanggup menadah mulut meneguknya. Perlahan Aida menuangkan air kepadaku. Aduslah, perlahannya! Agaknya dia bilang satu-satu zarah air tu kot?

“Agaknya ada berapa jumlah zarah air sirap ni?” mulut aku memang tak boleh di zipkan. Lancar saja keluar menjengukkan dirinya yang tak seberapa macho tu.

“Hahh?” Ya, Allah! Penyakit dia datang lagi.

“Aku tanya…emm.. agaknya berapa sudu gula yang Aida masukkan dalam air ni.” Terpaksa melencongkan soalan.

 Kalau tidak bimbang, jag itu yang aku kena mamah nanti. Bukan boleh percaya perempuan yang pandai bersilat ni. Walaupun nampak kecil dan lembut saja pergerakkan mereka. Sekali bunga dan buah silat dah keluar, tak pasal-pasal aku yang terbang melayang kang. Aku senyum ke arah Aida, memaniskan muka yang sudah tersedia manis rasanya.

“Hahh?” lagi. Tagline dia agaknya perkataan tu. Emm…menarik.

“Takde apa-apalah.” Akhirnya aku mengalah. Penat minum banyak tak habis lagi, nak menambahkan penat bersoal jawab pulak?

“Tapi tadi saya dengar abang Qai cakap pasal zarah dan gula. Apa tu? Cakap pasal apa sebenarnya?” eekkk, dengar pulak. Aida memandang tepat ke mataku.

“Eaaa…apa ya nak cakap. Emm…zarah gula tu…banyakkan? Dan…dan…molekul gula tu berbentuk-bentuk dan rupa yang seperti berlian pun ada.” Hahaha…lencongan yang paling hebat telah aku lakukan. Lencongan tu boleh juga di panggil ‘konar leper’.

Terkelip-kelip mata coklat jernih si Aida berkelip. Alahai comel la pulak! Kalau di rendam dalam air panas selama 2 minit sure kembang cepat. Pandai mak ajar maggi buat kari, ehhh….hahaha…tapi betullah. Macam maggi pun ada. Di rendam selama 2 minit, dah kembang dan suam-suam saja. Laju je masuk mulut. Cepat di masak sedap di makan. Cuma ini tak boleh langsung di makan. Silap-silap hari bulan aku yang tertelan biji mata sendiri nanti. Emm…

No comments:

Post a Comment