Sunday 5 April 2015

BAB SEMBILAN : BIDADARA


Bidadara Putera

 



           

Bab 9


 


Bunyi laungan suara azan telah mengejutkan aku dari tidur. Astaghfirullahhal’azim… mujur aku tidak terbabas tidur. Jam tangan jenama Ferrari Flyback yang di hadiahkan oleh papa, aku belek. Rupanya sudah pukul 1.17 tengahari. Perlahan-lahan aku bangun dari pembaringan. Mengeliat sekali dua macam kucing. Sebenarnya aku lebih suka mengeliat macam harimau ataupun singa tapi oleh kerana badan aku masih sakit-sakit maka niat itu aku batalkan. Bimbang pulak kalau-kalau terpatah tulang belakang ke….jadi macam sotong lembik pula nanti, naya. Tak pun terpatah tulang peha ke….menjalar pulak aku macam ular, dua kali naya.


Aku menyelongkar backpack, mencari tuala dan jubah mandi. Toiletries juga aku keluarkan. Aku mahu mandi, badan terasa sudah melekit-lekit macam gam tepung kanji. Agak-agaknya gam tepung kanji pun tak melekit macam ni. Harap-harap janganlah gam tepung kanji tu jelous dengan aku, sudah.

Sebaik aku keluar dari bilik, sayup-sayup aku terdengar bunyi orang bersembang di luar rumah. Pelahan aku melangkah menghampiri tingkap di ruang tamu yang terbuka luas. Aku menjenguk ke luar. Kelihatan Harris sedang bersembang dengan dua orang perempuan. Ada juga tiga orang kanak-kanak di situ. Mereka duduk di sebuah gazebo, kalau boleh di panggil gazebolah sebab rupanya tak macam gazebo. Lebih kepada seperti sebuah bangsal tapi ada tempat duduk.  Nampak macam agak uzur dah gazebo alias bangsal itu.

Mereka memandang aku yang sedang menjenguk. “Qai! Marilah turun kejap!” Harris melaung dari bawah.

“Apahal? Aku tak mandi lagi ni. Sembahyang pun tak lagi.” Aku menjawab dari atas.

Harris menggaru-garukan kepalanya. Ada kelemumur kot? “Ok…lepas kau mandi dan sembahyang….turun kejap. Sedara aku nak kenal kau.” Harris memberi arahan.

Arahan? Berani betul dia memberi arahan kepada aku? Apa dia ingat dia Leftenan Komander ke? Tak pun dia ingat dia Laksamana Madya? Tapi… “Ok….” Aku menjawab. Saja je aku menurut perintah dia. Nanti jatuh air muka dia depan saudara-mara. Prinsip aku, jaga air muka kawan. Prinsip yang baru sesaat tadi aku buat. Sesaat je….dua tiga saat nanti…aku burn je prinsip tu. Habis cerita. Dan kawan? Dia bukan kawan aku….dia bodygourd aku. Ada bezanya dua perkataan itu. Dan jauh bezanya maksud perkataan itu.

 

##########

Aku melangkah perlahan ke arah mereka sambil tersenyum. Kedua-dua saudara Harris turut tersenyum. Manakala tiga orang kanak-kanak yang sedang bermain kejar-mengejar terhenti dan mereka turut memandang aku.

“Wah, semaq rupenye kawang mu, Arih!” salah seorang saudara Harris bersuara.

“Yelah…semaq!” seorang lagi turut bersuara.

Harris ketawa kecil. “Semaq guanenye mok Mek, mok Zura….muke bekok-bekok gitu? Macang kene ketek tebuang adelah.”

Aku? Aku blur. Tak faham apa yang mereka cakapkan tapi ada satu perkataan yang aku betul-betul faham iaitu bekok alias bengkak. Bengkak sangat ke muka aku ni? Tadi masa aku tengok dalam cermin, taklah bengkak. Lebih kepada lebam sikit je.

“Abang! Abang hensemlah.” Tiba-tiba seorang kanak-kanak perempuan bersuara.

Aku tersenyum. “Adik pun cantik…cute dan comel.” Aku mengusap-ngusap kepala kanak-kanak perempuan itu.

Serius aku cakap. Budak perempuan itu memang comel dan cute. Bibirnya merah dan nipis. Alis yang terbentuk cantik. Pipi merah bagaikan di pakai…pakai apa tu…ala benda yang perempuan selalu pakai tu. Pakai kat pipi kasi merah punya. Maskara ke? Tak pun celak? Entahlah, aku tak pasti dan tak tahu apa nama benda ‘alah’ tu. Bila dia besar nanti, aku sure dia pasti cantik. Maka bertambahlah perempuan-perempuan cantik di dunia ini.

“Ehem….hai, budak kecik pun nak masuk jarum ke?” perli Harris.

“Ni aku kenalkan….yang ini namanya mak Mek dan yang ini mak Zura.” Harris memperkenalkankan kepadaku kedua-dua saudaranya itu.

Aku betul-betul tak faham. Kedua-duanya di panggil mak? Pangkat mak ke? Atau sebab dia orang dah beranak dan menjadi mak?

“Sebenarnya dia orang sepupu ayah aku….kiranya macam berpangkat maklah.” Harris menerangkan. Mungkin dia nampak aku blur sangat kot.

“Name mende? Asa orang mane? Nampok bukang macang orang kite. Orang puteh ke? Dok pung doh capur-capur doh?” mak Mek bertanya bertalu-talu. Aku rasa macam peluru penaburlah pulak. Asalkan jangan air liur bertabur sudahlah.

Aku mulai faham sikit-sikit apa yang di tanya. Akukan Qai…cepat sahaja ‘menangkap’ dan memahami. “Saya asal orang Malaysia juga mak Mek. Cuma lahir je kat luar tapi masih orang Malaysia.” Wah, lembutlah pulak aku bercakap. Aku terasa aku nak termuntah dengan kelembutan suara aku sendiri.

“Ooo….gituuuu…tapi kaler mate tu…biru…mok ke ayoh, orang puteh ni?” mak Mek bertanya lagi. Kuat betul dia bertanya.

Aku tersenyum. “Mama saya orang Perancis.” Ringkas saja jawapan aku.

“Ooo…patut pun semaq…leh wat nantu ni.”

Wah, hampir tersembur air liur aku! Menantu? Yang mana satu anak dia? “Yang mana anak mak Mek. Layak ke saya jadi menantu mak Mek?” berbahasa. Aku? Berbahasa? Yelah makcik Suri atau aku memanggilnya ibu banyak sebenarnya mengajar aku tentang ‘berbahasa’. Adat Melayu yang tak pernah ibu lupakan walau di mana pun kita di lahirkan.

“Tu…yang paqa baju meroh tu.” Mak Mek menunjukkan anaknya yang sedang bermain-main dengan dua orang lagi kanak-kanak.

Wah! Sekarang memang air liur aku betul-betul boleh tersembur. Malahan dengan air hidung dan air mata sekali boleh keluar. Budak perempuan yang berbaju merah itu anak dia? Siap bergincu merah delima dan berbedak sekilo? Itu anak dia? Budak perempuan itu kelihatan terkedek-kedek berlari membawa dirinya yang kelihatan terlebih. Serba-serbi terlebih, memang serupa betul anak dengan maknya.

Aku tersenyum pahit. Harris pula aku lihat terlebih senyumnya. Banyak sangat kot gula kat mulut dia? “Err…layak ke saya?” aku mengulang kembali pertanyaan tapi dalam hati, aku hendak cakap begini sebenarnya ‘layak ke anak mak Mek dengan saya’.

“Eh, layok…layok sangak-sangak. Mu tunggu la 10 taung lagi…anok mok Mek baru 9 taung. Lepah 10 taung, masuk la meminang. Kecik tapok tangang, sebesor Kampong Che Amar ni, mok Mek tadoh kang. Ni…toksoh pangge mok Mek doh…pangge Ummi ja.” Lebar senyuman mak Mek tapi kendur senyuman aku.

Apahal ni? Aku sudah di jodohkan ke? Di risik? Paksaan? What the hell? Oh, no! Qai….bala? Kau cari sendiri ke atau memang ‘dia’ sentiasa mengekori aku?

“Doh…doh la tu mok Mek….dia datang sini bukangnye nok cari jodoh. Mok Mek pong…die tu pong tengoh belajor lagi…anok mok Mek pong kecik lagi.” Puh, selamat! Terima kasih Harris. Betul-betul punya terima kasih.

Aku yang tersenyum pahit dan kelat tadi sedikit sebanyak sudah mampu senyum bergula semula. Banyak betul mak Mek tu bercakap tapi mak Zura, aku lihat senyap saja. Sekali- sekala dia tersenyum dan ketawa kecil apabila ada perkara yang ‘kelakar’. Kontras betul perangai mereka berdua. Seorang mulut gajah, seorang mulut semut.

“Mok Zura nak jemput kau orang berdua ke rumah malam nanti.” Lembut sahaja mak Zura berkata-kata. Selembut wajahnya.

“Buak pe mok Zura?” Harris bertanya.

“Makang-makang sikit. Abang Zaharimu suruh jemput, datang makang. Boleh kenal-kenal dengan kawanmu ni.” Cukup teratur bahasa mak Zura. Perkataan atau ayat slang Terengganu kurang kedengaran. Agaknya dia bukan asal dari Terengganu kot?

“InsyaAllah. Lepas Isyak kami datang.”

“Aku? Aku, mu dok jeput?” mak Mek bertanya.

“Mu pun datang la jugok. Ajok abang Stopa sekali. Hah, si Aziah pun jangan lupe pulok.” Mak Zura mengajak mak Mek.

Lebar senyuman mak Mek. “Eh, anok ambe takkang ambe lupe pulok. Tu ha, bakal laki die ade….mestilah bini kene ade same.”

Ya Allah, tolonglah hambaMu yang tidak berdaya ini. Tolonglah hapuskan rasa hati mak Mek hendak bermenantukan aku. Aku memang tidak layak untuk anaknya yang ‘terlebih’ itu. Biar sahajalah yang layak mengambilnya menjadi isteri. Amin…amin ya robal alamin. Aku bertul-betul berdoa. Doa dalam hatilah sebab kalau dengar dek mak Mek…..bimbang mak Mek kecil hatilah pulak. Silap-silap hari bulan bukan aku jadi menantu tapi aku jadi hantu. Hantu apa yek aku nak jadi? Hah, hantu…orang minyak. Bila di kejar oleh mak Mek atau anak ‘terlebih’ dia tu, di tangkap tapi masih boleh terlepas sebab badan aku yang licin dengan minyak tar. Eh, kejap? Orang minyak tu hantu ke orang? Minta penjelasan.

“Mok mek…mok Zura, mitok maaf bebanyok. Saye nok naik dulu, nok sembahyang Zohor. Takut tok dang pulok, seput duk dalang kubur nanti.” Harris berkata lembut. Dia minta izin untuk naik ke rumah.

“Ho alah, mok Mek pun nok balik gok ni. Malang kik gi la kite sambung sembang.” Mok Mek turut minta diri.

“Yelah Harris dan emm….siapa yek nama kawanmu ni. Tok ingat nok tanye tadi?” mok Zura pula bersuara.

“Saya Qai…gembira bertemu dengan mok-mok semua.”

“Pangge ummi! Qai ni…lupe la tu…” sampuk mok Mek.

Dah tertelan air liur dah aku ni. Panggil ummi? Ya Allah…..tolonglah….tolonglah hambaMu yang tidak berdosa ini. Tolonglah Ya Allah…. “Maaflah mak Mek….saya tak biasa dan tak berapa suka berbahasakan orang yang selain daripada ibu saya sendiri sebagai ibu, mama, mummy atau ummi. Janggal la pulak rasanya.” Lembut aku menolak cadangan panggilan itu.

Phuh, lega! Lega setelah berjaya menolak cadangan mak Mek. Kalau dia hendak terasa hati, lantaklah. Asalkan aku bebas….hahaha…dan ah! Ketawa yang bergema dalam hati aku mati, bila aku lihat Harris bagaikan menahan ketawa. Kurang pahit payau punya bodygourd. Bukannya nak tolong aku menepis serangan jodoh dari saudara dia tapi dia tolong ketawa pulak. Betul-betul pahit, payau, masin, masam dan apa lagi yek?

“Takpe kalu gitu. Tapi kalu doh nikoh dengang si Aziah nanti…pangge ummi ye?” wah, masih tidak mahu mengalah lagi rupanya mak Mek ni.

Aku tersenyum. Sumbing dan kering. Tidak mahu berkata apa-apa lagi. Bimbang dan takut. Manalah tahu silap hari bulan malam ini jugak aku kena paksa nikah dengan anak ‘terlebih’ dia itu. Kalau jadi macam itu, rasanya bukan sahaja langkah seribu aku nanti tetapi siap terbang dan tidak bertemu tanah pulak aku. Si Harris pulak betul-betul menaikkan darah aku. Tadi menahan ketawa tetapi kini….sudah ketawa besar! Bulat, besar dan gemuk-gemuk pula aku nampak si Harris. Kalau di kukus, panggang, goreng….sedap rasanya. Aku terpaksa senyum lagi kepada mak Mek sehinggalah dia dan anak ‘terlebih’ dia berlalu dari situ.

“Maaflah Qai…mok Mek memang macam tu. Suka promosi anak dia. Emm…jangan lupa malam ni datang yek. Jangan tak datang pula sebab takutkan mok Mek. Mok Zura balik dulu la yek…Harris! Jangan lupa ye….malam ni.” Mujur mak Zura jenis yang slow and stedy. Cukup memahami dan…dan aku teringatkan ibu tiba-tiba.

Aku terusan memandang sehingga mak Zura masuk ke rumahnya. Rupanya rumah mak Mek, mak Zura dan Harris ini berdekatan sahaja. Terletak bersebelahan dan terpisah hanya dengan pagar yang menandakan sempadan. Seketika kemudian aku berpaling mencari Harris. Ada hutang yang aku mahu dia jelaskan. Ada muka yang aku mahu dia tadahkan. Biar bengkak sikit. Biar sama-sama tergolek.

Sudah tiada? Dia sudah tiada. Agaknya takut dengan jurus Kame Hame Hah ciptaan professor penyu yang telah di turunkan kepada Son Goku dan Son Guku turunkan kepada aku agaknya. Baik betul nasib dia kali ini. Maka terpaksalah aku simpan sahaja jurus itu seperti Wolverine menyimpan cakarnya. Dia pulak macam Nightcrawler, hilang tiba-tiba dari situ. Ajaib. Maka kisah antara Dragon Ball dan X-Men pun tamat tanpa sempat menunjukkan naga dan mutanisasinya.

 

 

No comments:

Post a Comment