Monday 9 February 2015

BAB LAPAN : BIDADARA


Bidadara Putera




Bab 8

 

 “Kita nak ke mana?” aku bertanya ketika kami menghampiri kawasan parking sekolah.

“Aku nak bawa kau ke rumah aku.” Ringkas jawapan Harris.

“Apahal pulak nak ke rumah kau? Aku nak keluar sekejap je dari sekolah ni dan lepas tu balik rumah aku.”

Langkah Harris terhenti. “Aku dah beritahu Tuan Pengerusi pasal incident yang berlaku dan aku beritahu dia, aku akan tolong ‘jaga’kan kau seminggu dua ni.”

“Apahal kau beritahu dia? Aku kan dah cakap tadi, aku tak nak papa tahu pasal perkara ni? Dan…dan…aku boleh duduk rumah aku sampai bengkak kat muka ni baik. Lagipun makcik Zaiton ada, dia boleh tolong ‘jaga’kan aku.” Geram tahap Gaban dah aku ni. Siapa dia pandai-pandai hendak tolong ‘jaga’kan aku? Macamlah aku budak kecik!

“Tuan Pengerusi beritahu pembantu rumah kau tak de. Tiba-tiba saja dia ada emergency tadi, cucunya jatuh dan patah tangan. Mungkin lama dia akan duduk di rumah anaknya. Kau jangan risaulah, kat rumah aku tak de sesiapa pun. Aku duduk sorang je.”

“Aku boleh duduk sorang-sorang la kat rumah aku dan…dan…aku tak selesa dan tak pernah duduk rumah orang lain.”

“Emm…macam nilah. Kau call Tuan Pengerusi dan cakap sendiri dengan dia. Aku hanya ikut arahan sahaja.” Harris cuba berdiplomasi.

Tenang…tenang Qai…. “Okay, aku call papa. But kalau dia kata aku boleh duduk sendirian, kau jangan cuba pandai-pandai nak ingkar arahan.”

Cepat-cepat aku mendail nombor handphone papa. Malas hendak melambatkan perkara yang tiba-tiba penting pada saat ini. Aku sebenarnya tidak percaya bahawa papa suka-suka hati sahaja memberi perlepasan Harris supaya men ‘jaga’ aku dan mustahil pula rasanya papa mengizinkan aku duduk di rumah Harris. Macamlah aku tidak berumah.

Nada dering berbunyi sesaat sebelum di angkat. “Assalamualaikum papa. I want to ask you something….it that true that makcik Zaitun was not at home? And I have to stay at Harris’s house?”

Aku mendengar berhati-hati tiap patah perkataan yang di beritahu oleh papa. “Emm…if you say like that….it’s okay….and are he know?”

Aku menganggukkan kepala dan sedikit lega sebenarnya dengan penjelasan papa. Telefon aku hulurkan kepada Harris kemudiannya, papa hendak bercakap dengannya pula.

Aku mendengar sahaja perbualan Harris dengan papa. “Yes, tuan. Saya akan jaga Qai dengan baik. Ok…ok…” telefon di serahkan kembali kepadaku.

“Kita ke rumah kau dulu kemudian barulah balik rumah aku. Kemas pakaian untuk seminggu dua dan jangan bawa banyak sangat barang.” Harris berkata dan dia berhenti melangkah di tempat parking untuk motorsikal.

Terdapat deretan motosikal di situ. Nampaknya ramai juga murid di sekolah ini menaiki motor ke sekolah selain di hantar pemandu dan membawa sendiri kereta. Emm…apa hendak di hairankan. Sekolah prive dan terkenal di Kuala Terengganu ini mempunyai ramai murid-murid dari golongan berada. Parents mereka mampu menyediakan apa juga kemudahan untuk mereka. Ramai juga murid-murid yang tinggal di asrama, atas sebab-sebab tertentu seperti berasal dari negeri yang lain dan mungkin juga mahu study berkumpulan di waktu prep lebih-lebih lagi bagi yang bakal menduduki peperiksaan penting seperti UPSR, PMR, SPM dan STPM. Kalau ada duit, apa-apa pun boleh jadi.

Aku sedikit teruja sebenarnya melihat deretan motorbike yang berbagai jenama dan warna. Aku betul-betul teringin menunggang dan memiliki sebuah motorbike namun kerana faktor umur dan masih belum memiliki lesen menyebabkan hasrat itu terpendam sahaja. Agak-agaknya apa jenama motorbike si Harris yek?

##########

Aku rasa sepanjang perjalanan ke rumah aku, sudah beberapa orang dah berpaling memandang kami berdua dengan pandangan yang pelik. Pelik tetapi benar. Muka aku pun sudah naik tebal. Kali ini memang aku betul-betul geram tahap Gaban bercampur tahap SuperSaiya Goku, ada ke patut rupa yang kacak dan segak ini membonceng motorsikal entah dari zaman bila tah! Agak-agak aku la, motor ini sudah berdekad tidak di keluarkan apatah lagi dipakai orang. Helmet pulak macam helmet askar zaman jepun je. Motorsikal Honda C70 berwarna merah.

Aku betul-betul musykil, Harris ini bukan anak orang berada ke? Tetapi macam mana pulak dia boleh bersekolah di sekolah papa? Dan siapa dia sebenarnya? Banyak perkara yang aku musykil sekarang ini. Dia bagaikan mempunyai rahsia. Papa tahu ke? Dan…dan….lambatnya sampai……bontot aku dah berkematu duduk atas motor antik ini.

 

##########

 

“Kita dah sampai.”

Aku segera turun dari motorbike Honda CBR 250R bukannya motorsikal Honda C70. Emm…motor tu sebenarnya dan sepatutnya kepunyaan abang. Papa yang sediakan untuk abang supaya senang dia hendak pergi dan balik dari sekolah. Di sebabkan perkara yang berlaku kepada abang, motor ini tersadai saja di depan rumah. Dan di sebabkan motor antik Harris itu begitu memukau kalbu, maka aku dengan senang hatinya menyerahkan kepadanya motorbike abang. Habis cerita. Mujur juga Harris tidak banyak kerenah menerima dan sudi menggunakan motorbike abang. Esok-esok aku nak belikan dia jaket dan glove yang betul-betul sepadan pulak. Harap dia terima juga.

“Ini ke kampung kau?” aku yang sudah menanggalkan helmet segera bertanya.

“Ye…kampung aku. Kg.Che Amar, Atas Tol.Tempat aku bermain. Jemputlah naik.”

Aku memandang Harris yang sudah memanjat tangga rumahnya. Rumah kampung yang unik pada pandangan mataku. Bumbungnya begitu cantik, ciri-ciri tradisional Terengganu begitu menyerlah. Rumah kayu itu memang cantik tetapi kelihatan agak suram mungkin kerana tidak bercat. Perlahan-lahan aku turut memanjat tangga yang diperbuat daripada kayu juga.

Ruang tamu yang agak luas, ada beberapa buah kerusi rotan menghiasi ruang itu. Sebuah TV hitam dan kecil yang terletak di atas rak besi berwarna hitam juga ada. Hiasan yang simple di dalam ruang yang luas. Pelik gayanya dekorasi yang di pamerkan. Citarasa siapalah agaknya? Harris? Ye kot? Tapi macam tak padan pulak dengan karakter yang di pamerkan oleh tuan empunya badan. Harris….emm…apa ya…hendak aku gambarkan. Lelaki misteri? Budak tinggi aneh? Hehehe….itulah gambaran aku.

“Qai….kau gunalah bilik tengah ni. Bilik ni elok sikit tapi sorilah sebab ada katil dan almari je.” Harris muncul dari bilik tengah dengan penyapu di tangan.

“Bilik kau mana?”

“Bilik aku sebelah bilik kau je yang depan sekali. Kenapa? Kau nak tukar bilik ke?”

“Tak…”

“Kalau kau nak tukar….boleh jugak tapi bilik aku serupa je dengan bilik tengah ni cuma kat hujung katil, lantai dia reput dah sikit. Bimbang kot-kot kau tersalah pijak, naya…”

Aku menjenguk bilik Harris. Ada katil kelamin yang bertiang tinggi, antik. Almari dan meja study. Simple. “Emm…aku duduk bilik tengah jelah.” Aku berpaling dan masuk ke bilik tengah, bilik yang elok sikit kata Harris tadi.

Backpack aku letakkan di sisi katil. Katil bujang yang bercadar warna kuning, bercorak abstrak. Aku terus merebahkan tubuh, penat dan badanku betul-betul terasa sakit kini. Perlahan-lahan aku lepaskan keluhan. Nampaknya macam-macam perkara telah terjadi semenjak aku di Malaysia. Sebulan lalu abang dan aku di timpa kemalangan. Abang terlantar di katil dan aku cedera di belakang badanku. Sikit je tetapi luka di belakang bahuku terpaksa di jahit. 3 jahitan.

Kini, hari ini, demi menolong orang. Aku di belasah. Memang aku melawan dan membelasah juga tetapi kerana aku tidak pernah berlawan secara live dan yang paling penting, sebenarnya aku tidak pernah belajar mana-mana seni mempertahankan diri pun. Cuma cara berlawan itu aku kutip dari filem-filem aksi yang pernah aku tonton dan sedikit keberanian.

Aku mengeluh lagi. Sakit. Badan aku sakit tetapi sebenarnya tidak sesakit hati kerana seorang bodygourd. Selain melindungi aku, rupanya dia juga bermulut pedas. Sedikit pendiam tetapi kalau bercakap….sinis dan mencucuk. Mujur juga aku ni jenis yang turut cakap ‘mencucuk’. Padanlah aku di gourd oleh bodygourd yang saling ‘cucuk mencucuk’. Padan muka aku…hehehe….tapi….

Rasanya sebelum aku terlelap dalam wheelchair tadi aku seperti terdengar Harris seperti berbisik. Jelas kedengaran di telingaku dan kata-kata akhirnya ‘wahai budak yang berumur 14 tahun, aku tahu kau belum matang dan dewasa dan aku harap kematangan aku akan merubah kau menjadi sedikit ‘dewasa’ kerana aku tahu kau seorang budak yang tabah serta kuat.’ 14 tahun!! Dia tahu aku berumur 14 tahun? Papa yang beritahu? Tapi kenapa? Apa lagi yang papa beritahu kepadanya?

 

##########

 

“Qai….” Harris memanggil.

Dia menjengah. “Tidur rupanya….” Terdengar dia bercakap sendirian.

Aku sengaja memejamkan mataku. Aku malas hendak ‘mencucuk’ dia sekarang. Aku penat dan sakit. Badan sakit. Hati sakit. Rasa geram pun ada. Geramkan papa. Geramkan Harris. Mujur juga Harris sedikit ‘baik’ sejak di rumahnya ini. Jadi aku juga mahu ‘baik’.

“Tidurlah budak….tidurlah dengan damai dan tenteram. Aku akan menjaga kau seperti adikku sendiri. Namun dalam tidurmu, ingatlah dalam hidup ini….biasanya jalan yang selalu di sukai dan di lalui orang lain tidak semestinya kita lalui juga. Jalan yang kita sukai pula tidak semestinya orang lain suka dan lalui. Setiap hamba Allah SWT di berikan jalan yang berlainan. Kita sebagai hambaNya haruslah bersyukur dengan setiap jalan yang di beri. Hadapi dan tempuhi tanpa rasa kecewa dan marah. Di akhir jalan nanti kita pasti temui kebahagian yang dijanjikanNya. Jadi tabahlah wahai budak….mungkin jalan yang diberi ini berliku dan berduri….insyaAllah selagi aku memegang amanah, kau akan selamat. InsyaAllah.”

Aku membuka mataku perlahan-lahan setelah Harris menutup kembali pintu bilik. Terkelip-kelip mataku. Otak kecilku ligat mencerna maksud setiap kata-kata Harris tadi. Kata-katanya melambangkan kematangannya. Terlebih matangkah budak yang berumur 17 tahun itu? Ataupun ada ‘rahsia’ yang tersembunyi? Entahlah.
 

2 comments: