Wednesday 17 December 2014

BAB ENAM


MR.KILLER SMILE, KAU MEMBUNUHKU PERLAHAN

 


Bab 6

 

“Kau dah fikir masak-masak?” soal Anuar.

“Bukan sekadar masak… aku dah siap rebus serta goreng sekali.” Seloroh Iskandar. Dia ketawa kecil.

“Aku tak fahamlah. I don’t understand. Tak faham but why? Kenapa? Kan kita dah tahu cerita yang sebenarnya? But why kau masih mahu mengahwininya?”  kening Anuar sudah bertaut kiri dan kanan. Dia betul-betul tidak faham dengan tindakan Iskandar.

“Syyy… jangan kuat-kuat sangat suara tu. Nanti orang dengar.” Jari diletakkan ke mulut. Mata Iskandar meliar ke luar bilik pejabatnya. Kelihatan ramai pekerja yang tekun menjalankan tugasan masing-masing.

Iskandar bangkit dan cepat menuju ke pintu bilik yang terbuka luas. Daun pintu segera ditutup. Lagaknya ketika ini seperti ada suatu rahsia yang amat besar bakal diberitahu. Anuar mengerutkan dahinya sementara tangannya ligat menggaru-garu kepala yang terasa gatal tiba-tiba. Usai menutup pintu pejabatnya Iskandar melabuhkan punggung di salah satu sofa yang terdapat di situ. Warna merah dan hitam melatari warna sofa. Warna yang bermaksud garang dan kekuasaan. Dia menggamit Anuar supaya datang duduk di sebelahnya.

“Acu kau cuba cerita kat aku. Cerita bagi aku betul-betul faham. Aku tak faham langsung apa benda yang kau cakap tadi. Confuse betul!” tanpa sempat Iskandar memulakan bicara Anuar terus bercakap. Risau dan keliru bercampur menjadi satu.

“Aku memang akan kahwin dengan dia tapi sebenarnya seperti tidak kahwin.” Iskandar berbicara aneh. Sengihannya terukir.

Bulat mata Anuar mendengar kata-kata Iskandar. “Kahwin tapi macam tak kahwin? Kau nak kahwin kontrak ke dengan dia? Ataupun kawen da nada perjanjian? Klise betul.”

“Apa pula kahwin kontrak? Kau ingat aku nak buat macam cerita-cerita novel yang selalu kau baca tu ke?” tempelak Iskandar. Dia tahu Anuar sering membaca novel-novel cinta yang menceritakan perihal kahwin kontrak atau kahwin paksa. Betul-betul mamat jiwang.

“Dah tu apa dia? Setahu aku kalau dah kahwin tu,  lepas akad… kahwinlah namanya. Apa lagi istilah yang nak diguna pakai? Ke kau nak ceraikan dia sebaik selesai kau nikah?” makin bulat mata Anuar ketika menyoal Iskandar.

Ketawa besar Iskandar mendengar soalan dan kata-kata sahabatnya itu. Kelakar. Ada ke orang kahwin untuk bercerai pula selepas akad? Ada ke? Errkk… ke ada? Pernah ada kot? Ye ke ada? Mustahillah.

“Gila kau aku nak buat macam tu. Silap-silap hari bulan kena kerat 14 tau tak? Kau bukan tak tahu Atuk bukan main sayang kat si Auni tu. Macam ni la…. aku akan kawen dengan dia tapi aku takkan sentuh dia, tidak sama sekali. Aku takkan ‘sentuh’ dia. Sikit pun tak. Aku nak tengok betul ke dia dah ‘berisi’ seperti yang diberitahu makcik semalam.” Senafas Iskandar menerangkan maksud kata-katanya tadi.

“La rugi la macam tu. Orang punya la lawa… nak biar macam tu je ke?” kening kanan Anuar terjongket-jongket. Sumbing pula senyumannya.

“Kau jangan nak macam-macam. Otak kuning and jangan nak terfikir or terbayang rupa paras dan orangnya sekali pun. Nahas kau.” Tiba-tiba serius Iskandar bersuara. Muka sudah sedikit merah.

“Hah, tahu pun jealous! Dah kau tak nak ‘sentuh’… rugilah macam tu.” Mengekek Anuar ketawa. Dia sengaja mengusik Iskandar.

“Takde maknanya aku nak jealous Nuar. Aku bukannya sukakan dia pun.”

Anuar ketawa besar. “Okesss… kita tengok sajalah nanti.” Keningnya terjongkit-jongkit. Senyuman melebar.

Iskandar meraup-raup rambutnya ke belakang. Dia mundar-mandir. Sedikit resah.

“A… aku sebenarnya nak tengok perubahan fizikal dia nanti. Kot-kot dia betul-betul mengandung… tu yang… yang aku tak nak ‘sentuh’ dia. And… and… maybe dia pun tak suka kalau aku ‘sentuh’ dia. Diakan awek si hidung tinggi…. aku ni hanyalah nak menolong dia saja.” Suara Iskandar datar memberitahu. Dia tersenyum tawar.

“Okaylah… aku faham. Habis tu kalau baetul-betul dia mengandung, apa kau nak buat? Jadi pak sanggup? Dan kalau sebenarnya dia tak pernah ‘buat’ perkara macam tu, apa pula kau nak buat? Kau tak pernah fikir ke hal-hal macam tu? Begitu juga setelah Hanif dah balik semula ke Malaysia nanti, kau nak buat macam mana? Nak lepaskan je si Auni tu? Macam tu ke?” bertalu-talu soalan yang dilontarkan Anuar. Ya, memang dia risau dengan situasi diri Iskandar. Gila betul kalau siapa yang tidak risau.

Iskandar duduk kembali di sofa yang dia duduki tadi. Dia berpaling mengadap Anuar yang sedari tidak berganjak dari situ.

“Aku dah fikir habis-habisan sebenarnya soalan yang kau tanya tadi. Sejujurnya aku mengaku aku sendiri tak tahu jawapannya. Tapi yang pasti, ada satu perkara yang kau perlu tahu and promise to me promise to keep this secret. The biggest  secret of my life. Aku pun tak tahu kenapa aku tak pernah beritahu kat kau sebelum ni.”

Dengan suara yang seakan berbisik, Iskandar memberitahu sesuatu kepada sahabat baiknya. Air muka terkejut jelas kelihatan di wajah Anuar, namun seketika kemudian dia tersenyum dan menganggukkan kepalanya beberapa kali. Dia menepuk-nepuk bahu Iskandar tanda berteguh hati menyimpan rahsia seorang sahabat. Sahabat yang turut percaya jikalau dia sendiri mempunyai rahsia yang mahu disimpan suatu hari nanti.

 

##########

 

Makcik Ana menjuihkan bibirnya. Bibir yang agak tebal semakin tebal kelihatannya. Di ruang matanya terbayang-bayang wajah kedua-dua budak lelaki yang datang ke rumahnya semalam. ‘Kawan la konon…’ bibirnya dijuihkan lagi. Kedua-dua budak itu kelihatan segak dan bergaya. Gaya-gaya seperti orang berada. Kereta yang mereka guna pun kelihatan mahal. Tetapi zaman sekarang, ramai yang pandai menyamar. Serba-serbi pinjam untuk mengaburi pandangan mata orang lain.

Kedua-duanya berkulit agak cerah, yang asyik bercakap dengannya semalam kelihatan seperti budak melayu yang hensem. Yalah, dia kelihatan seperti pelakon-pelakon tv atau filem yang kacak. Bersih sahaja mukanya dan senyum sahaja apabila bercakap.

Manakala yang seorang lagi, yang kelihatan agak sombong tu lagi kacak dan bergaya. Makcik Ana tidak pasti budak itu berbangsa apa, sebab sekali imbas dia seperti Melayu namun ada iras-iras Cina dan Inggeris sedikit. Namun tidak guna  juga muka kacak tapi sombong. Bibirnya makin dijuihkan.

Suara dari televisyen yang terpasang sekali sekala mencuri ingatannya terhadap kedua-dua budak lelaki semalam. ‘Agaknya apa yang mereka mahu dari Auni?’ Makcik Ana kehairanan sedikit. Dalam album gambar Auni yang pernah dirampasnya dulu tidak pernah pula kelihatan wajah-wajah budak lelaki itu. Siapa agaknya mereka? Apa yang mereka mahu sebenarnya? Persoalan itu berlegar-legar di kepala makcik Ana.

“Mok Ana… Ooo… Mok Ana!!” laungan satu suara betul-betul mengejutkan Makcik Ana dari memikirkan perihal kedua budak lelaki lawa dan si Auni.

Makcik Ana menjengah ke bawah. Borhan tersengih menampakkan gigi seperti selalu. Tanpa disuruh dia memanjat naik tangga yang setinggi 8 anak tangga itu. Makcik Ana tersenyum melihat anak saudara kesayangannya itu.

“Saya dengar ada orang cari Auni malam tadi. Betul ke?” tanpa dipelawa Borhan duduk di kerusi yang terdapat di situ.

“Emm…”

“La Mok Ana ni, saya tanya, jawap emm… je?”

“Habis tu aku nak jawap macam mana?”

“Jawab jelah, ya ada orang cari Auni semalam, bukannya susah pong.”

 “Dah tu… dah tahu nak tanya lagi.” Makcik Ana menjuihkan lagi bibirnya.

“Mok Ana… dia orang cari Auni sebab apa?”

“Tahh! Aku pun tak tahu… budak tu cakap dia orang kawan lama Auni. Tak tahu pula kawan masa sekolah ke… kawan kat universiti.”

“Habis tu Mok Ana cakap apa kat dia orang?”

“Aku ceritalah perkara yang buruk-buruk tentang Auni. Budak tu macam percaya je… asyik angguk-angguk kepala. Ni ha, ada kad dia beri.” Makcik Ana menghulurkan satu kad kepada Borhan.

Borhan segera mengambil. “Saya rasalah… budak-budak tu tahu kat mana Auni tu. Dia orang sebenarnya sengaja datang sini nak tengok keadaan kita. Tah apa-apa dah yang si Auni cerita kat dia orang.” Dia berprasangka.

“Mungkin juga. Tapi kalau dia orang tak tahu, macam mana pula?”

“Tak pelah kalau dia orang tak tahu Mok Ana, saya akan usaha cari juga si Auni sampai dapat. Hisss… geram betul la dengan Auni tu, kalau dia tak lari dah lama dah saya ‘kenduri’kan dia tu. Biarpun dia tak nak kahwin dengan saya, asalkan saya dapat tubuh dia.” Borhan mengepal-ngepalkan penumbuk dia.

“Kau jangan nak buat hal, Borhan. Aku nak kau kahwin juga dengan dia. Senang sikit tanah-tanah, kedai sewa dan rumah sewa arwah pok dia jatuh ke tangan aku. Kalau kau buat hal, nanti makin dia hilang, susah pula aku. Lepas kahwin, kau nak ‘kenduri’ ke ‘gulai’ ke aku dah tak perduli. Nak kongsi-kongsi dengan kawan-kawan kau si Mail dan si Aziz tu pun aku tak perduli. Faham?” Makcik Ana memberi amaran. Berapi matanya mendengar omelan Borhan tadi. Risau juga dia kalau Borhan buat macam yang dia katakan. Hilang pula nanti ‘lubuk emas’nya.

“Okay… okay… saya tak buat. Tapi Mok Ana… berilah sikit pitih… dah kering sangat dah ni.” Borhan tersengih-sengih memandang Makcik Ana.

Sengihannya semakin lebar apabila not-not biru dan merah dikeluarkan Makcik Ana dan terus disambarnya pantas. Dikucup-kucupnya duit di tangan.

“Kalau kau dapat cari dan kahwin dengan Auni, lagi banyak duit aku beri nanti.” Makcik Ana mengumpan anak saudaranya.

“Okay… esok-esok ada masa saya cuba cari dia tapi kena beri duit lagi laaa…” Sengih Borhan.

“Yalah… yalah…”

“Saya pergi dulu Mok Ana.” Borhan segera beredar. Tangga 8 tingkat tadi dilangkaunya sekaligus. Melompat terjun terus. Makcik Ana menggelengkan kepalanya melihat tingkah anak saudaranya itu. 

 

##########

           

Auni merenung langit yang terbentang luas di atasnya. Gelap. Malam sudah menjelma menggantikan siang. Gelap lawannya terang. Begitu juga perkara-perkara lain yang berada di sekeliling. Setiapnya ada yang berpasangan. Kiri dan kanan. Belakang dan depan. Baik dan buruk. Lelaki dan perempuan. Ahh! Buntu. Fikirannya buntu dan letih. Semalam adalah gilirannya dan Mak Zah menjaga Dato’ Hasyim di hospital. Hari ini Iskandar pula yang ada menemani Atuk. Giliran Abang Mie pula akan menyusul selepas itu.

            Hari ini selepas balik dari hospital, Auni terus tertidur seketika sebelum Asar. Sebenarnya bukan kebiasaannya tidur di siang hari tetapi dia terasa amat letih. Auni tahu kalau dia tidur selepas Asar banyak keburukan yang boleh berlaku. Dari sumber yang pernah dia baca, keburukannya ialah muka akan kelihatan bengkak atau sembab dan tidak bercahaya, boleh merosakkan warna kulit, menimbulkan penyakit radang limpa serta melemahkan urat saraf dan juga melemahkan syahwat.

            Langit yang gelap direnung lagi tanpa jemu. Tiada ternampak bintang-bintang yang sering kelihatan di dada langit. Mungkin sedikit masa nanti hujan akan turun. Auni sedar dia sekarang punyai banyak masalah. Namun kata orang, makin banyak masalah makin tenang hati dan jiwa kerana badan kita sudah biasa susah. Kita biasa berpayah dan tidak mudah terasa. Jiwa juga tenang kerana fikiran kadang-kadang sudah cukup tepu dan mampu menepis segalanya. Namun baginya setiap satu masalah adalah berlainan maka setiap satunya memang menekan dirinya. Moga dia mampu menghadapinya. InsyaAllah. Langkah diatur menuju ke dalam rumah. Meninggalkan bayang di belakang.

 

##########

           

Telefon bimbit kepunyaan Iskandar yang tertinggal di atas meja berhampiran tepi katil berbunyi. Teragak-agak Auni mengangkatnya. Lebih-lebih lagi tiada nama yang terpapar dalam skrinnya. Hanya ada nombor sahaja. Namun dia mengambilnya juga. Slide ke kanan dan meletakkan telefon ke telinganya.

            “Hello, kenapa lambat sangat angkat telefon?” suara kasar menerjah ke telinga Auni. Tanpa salam tanpa kata-kata aluan.

            “Maaf, Is… saya tak tahu siapa yang telefon. Tak ada nombor dan ini telefon Is. Hak peribadi Is. Rasanya agak bersalah kalau saya menceroboh hak peribadi orang lain.” Terang Auni. Ya, dia memang tidak selesa menggunakan barang-barang orang lain.

            “Habis tu… ni yang kau angkat ni. Bukannya telah menceroboh hak peribadi aku namanya? Ataupun apa nama yang sebetulnya?” soal Iskandar. Suaranya mula kedengaran tinggi.

            Auni memandang telefon di tangan dan dahinya berkerut namun kemudiannya meletakkan kembali ke telinga

“Telefon ni berbunyi hampir lima kali. Saya kena jugak angkat. Kalau tak, rasa-rasanya sampai ke pagi esok ‘dia’ berbunyi agaknya.” Menjujurkan diri memberitahu kata hatinya. Moga Iskandar faham.

            “Jadi kau nak salahkan aku pulak sekarang?” tanya Iskandar.

            Auni mula menggaru-garukan hidungnya yang tiba-tiba terasa gatal.

“Saya… saya  tak salahkan Is. Oklah, saya minta maaf sebab ambil phone awak tanpa kebenaran. Assalamualaikum dan selamat malam.” Cepat-cepat Auni menutup telefon dan meletakkannya di atas meja kecil tadi semula.

            Dia terus naik ke atas katil, berkira-kira hendak tidur. Jam pun sudah menunjukkan ke angka 11 malam. Auni biasa tidur pukul 10 malam jika tidak study atau ada hal-hal yang tidak boleh dielakkan. Saat dia ingin memejamkan mata, tiba-tiba telefon berbunyi lagi. Auni terbangun namun dia membiarkan sahaja bunyi telefon itu mati dengan sendirinya. Beberapa kali kemudiannya, telefon berbunyi lagi.

            “Kenapa lambat angkat?” soal Iskandar pada saat Auni meletakkan telefon di telinganya.

            “Errkkk… emmm…”

            “Aku tanya, kenapa kau lambat angkat? Dah tidur?” suara Iskandar kali ini kedengaran agak lembut nadanya.

            “Sedang cuba tidur tadi.” Jujur memberitahu tentang perkara yang sebenar.

            “Oklah kalau macam tu. Selamat malam… assalamualaikum.” Iskandar mengakhiri perbualannya.

            Auni memandang telefon di tangan. Skrin pelahan-lahan mengelam dan hitam. Huhhh! Keluahan itu terluah juga. Auni tidak faham langsung perangai Iskandar yang sentiasa berubah. Jika dikatakan pantai berubah kerana sering dipukul ombak. Apakah istilah yang boleh digelar untuk Iskandar? Dialah pantai dan jugalah ombak yang menghempas. Yang sering berubah dan merubahkan sesuatu perkara.

 

No comments:

Post a Comment