Tuesday 6 January 2015

BAB TUJUH : BIDADARA


Bidadara Putera






Bab 7

 

“Abang… Abang Qai…”

“Qai… Qai… Awak…”

“Dia tak bangun lagi?”

“Tak… tidur kot?”

“Tepi sikit….biar aku yang tolong kejutkan.”

GEDEBUK!!! Ooo… papa… mama… SAKITNYA! Hampir tercabut rasa jantung, Qai membebel dalam hati

Memandang tajam Harris yang tersengih. Qai betul-betul rasa Harris kurang ajar. Qai dihumbannya dari kereta sorong. Qai bangun perlahan-lahan dengan dibantu oleh Puteri Diana dan Putera Aiman. Belakang seluarnya ditepuk-tepuk bagi membuang debu.

“Kau berangan naik Ferrari ke tadi?” Harris bertanya. Dia memeluk tubuhnya sambil bersandar di tepi tiang. Ada sengihan senget di bibirnya

“Ferrari?” Qai ketawa terbahak-bahak. Ketawa yang sengaja dibuat-buatnya.

“Ingatkan aku naik rollercoaster tadi. Cuma rollercoaster ni ‘semput’ sikit. Kadang-kadang tu rasa macam keretapi yang takde roda… berkeriuk-keriuk bunyinya.” Qai sengih senget juga.

Apa, si Harris itu ingat dia seorang saja yang pandai sengih senget? Gumam Qai dalam hati sambil melebarkan sengihannya.

“Harris…Qai…sudah-sudah la tu. Jom kita ke bilik saya. Rawat dulu luka tu.” Puteri Diana cepat-cepat meleraikan sebelum perbalahan terjadi. Dia berdiri di tengah-tengah antara Qai dan Harris.

Sebaik sahaja pintu lif terbuka, Puteri Diana melangkah masuk. Diikuti oleh Qai yang melangkah perlahan, Putera Aiman dan Harris. Nombor 5 ditekan, menandakan bilik yang ditujui berada di tingkat lima bangunan.

Qai memicit kepala. Tiba-tiba terasa pening sedikit. Namun bibirnya mengorak senyuman lebar.

“Pinjam tubuh awak sekejap.” Tanpa amaran Qai memeluk pinggang Puteri Diana dengan tangan kanannya dan melentokkan kepala ke bahu.

Puteri Diana tersentak. “A… a… awak…”

Qai mengangkat sedikit wajahnya, memandang si gadis.

“Kenapa? Tak boleh ke?” pertanyaan dengan diikuti kening yang terangkat oleh Qai.

“Errr….” Puteri Diana kelihatan sedikit gugup.

“Kejap je….” Qai melentokkan kembali kepalanya ke bahu Puteri Diana. Sebelum dia rebahkan kepala sempat juga mengenyitkan mata sekilas sambil senyum kepada gadis itu.

Tiba-tiba Qai ditarik oleh Harris dengan kasar.

“Kau ni tak tahu hukum halal haram ke?” pandangan mata Harris kelihatan berapi.

Qai tersenyum. Sempat juga dia merasakan Harris lucu dengan pertanyaan sebegitu.

“Dia tak marah pun. Kau saja yang lebih-lebih. Aku boleh jadi yang halal dengan dialah.” Qai tidak mahu mengalah. Bibirnya senget-senget tersengih.

“Ma… maksud kau… kawen dengan dia?” Harris sudah kelihatan blur.

Ketawa  besar Qai mendengar Harris berkata begitu. Betul-betul kelakar. Rupanya tak sangka, Harris pandai membuat joke!

“Are you jealous? Yeah, I saw that before… in your eye! In your face! You like her, right?” tebak Qai. Sebelah keningnya terangkat tinggi.

“What a nonsense? Jealous? Aku bercakap pasal hukum Tuhan, bukannya cakap-cakap tanpa faedah! Atau perlu ke aku tolong belikan sebuah lagi otak untuk kau pakai guna jikalau otak di kepala kau sudah tidak mampu berfikir? Haram tetap haram. Lelaki dan perempuan tidak boleh bersentuhan. Muktamad.” Bersungguh Harris memberitahu.

‘Malas nak jawab. Sekarang ini aku sakit. Seluruh badan aku sakit dan aku mahu berehat. Tunggulah aku sudah ‘baik’ sikit nanti.’ Hanya gumaman yang berbuku dalam hati. Qai masih dengan sengihan panjang.

 Tiba-tiba Harris menarik Qai. Menjauhi Puteri Diana yang menunduk sedari tadi. Qai dibawa ke tengah antara dia dan Putera Aiman.

Muka Qai sudah berubah warna. Terasa Harris melampau dengan tindakannya.

Tapi tiba-tiba. “Eh, apahal ni?” Qai betul-betul terkejut.

Harris memegang tangan kanan Qai dan dibawa melingkari pinggangnya. Cepat-cepat Qai menolak tubuh Harris dengan pantas. Dia betul-betul rasa tidak selesa.

“Laa… tadi beria sangat nak tumpang Diana. Ni, tumpang aku je lah. Tak pun kau tumpang saja si Aiman tu.” Harris menerangkan tindakannya.

“Yelah, Abang Qai tumpang tubuh saya pun tak pe.” Putera Aiman menyampuk.

“It’s ok. Tak pe… tak pe…” Qai tersengih memandang ke dua-dua mereka.

 

##########

 

“Masuk la Harris… Aiman…” Puteri Diana mempelawa Harris dan Aiman.

Qai? Sebaik sahaja Puteri Diana membuka pintu biliknya, tanpa segan silu melulu Qai masuk dan sekarang siap terbaring cantik atas katil yang bercadar warna pink. Mata Qai liar memandang sekeliling. ‘Cantik! Pandai sang Puteri ini menghias biliknya. Seluruh bilik di cat warna putih. Manakala perabot yang ada berwarna pink lembut dan merah.’ Qai terkagum seketika dengan seni hiasan dalam bilik Puteri Diana.

“Kau orang tak nak masuk ke?” aku kehairanan melihat Harris dan Aiman masih tercegat di depan pintu.

“Tak.” Jawapan dari Harris.

“Boleh ke?” jawapan dari Aiman.

Kelakar betul la melihat kedua-dua makhluk tuhan yang bernama lelaki itu. Hendak masuk bilik perempuan pun takut-takut. Bukan kena makan pun dan si Harris pun satu. Semasa membelasah geng penyangak celup tepung ubi a.k.a goreng pisang melekit, bukan main garang dan berani lagi tapi bab masuk bilik perempuan….hishishis…penakut rupanya.

“Masuk jelah. Takut kena tangkap khalwat ke? Kau orang jangan risau la. Takkan Puteri ni kena kawen dengan 3 orang sekaligus. Lagipun khalwatkan sebab berdua-duaan tapi kita berempat dan pintu pun terbuka luas.” Cewah, aku terasa aku betul-betul pandai bab hukum la pulak tapi betul ke apa yang aku cakap tadi? Minta penjelasan dari yang pakar!

 

##########

 

“Thanks Puteri sebab tolong cucikan luka.” Aku betul-betul berterima kasih dengan Puteri Diana walaupun betapa sakitnya muka aku bila di cuci dengan Dettol tadi.

“Tak pe. Biasa je, lagipun awak luka sebab saya dan Aiman. Sepatutnya saya yang kena berterima kasih.” Puteri Diana tersenyum manis. Cantik.

“Emm…cermat kerja awak. Cantik….secantik tuannya.” Aku membelek-belek mukaku di hadapan cermin muka kepunyaan gadis itu.

“Betul ke awak tak nak saya tengok badan awak? Kot-kot ada luka jugak tak pun lebam-lebam.” Sekali lagi Puteri Diana bertanya soalan itu kepadaku.

“Emm…it’s okay…I think.”

“Bagi jelah dia tengok….kot-kot ada luka.” Harris yang tadi macam orang bisu kembali bersuara bagaikan sengaja menghangatkan suasana.

“It’s okay….aku rasa takde luka pun. Kalau lebam pun sikit je kot. Oouhhh…”

Harris tiba-tiba menekan sikit belakangku dengan tangannya. Oouhhh…sakit!! “Tuu….sakitkan?” dia bertanya. Matanya tajam memandang aku.

“Aku kata tak apa-apa, tak apa-apalah!!” susah betul dengan guard seekor ni. Betul-betul tidak faham bahasa.

Dan dia memang betul-betul tidak faham bahasa, tiba-tiba cuba menarik bajuku dari belakang. Aku betul-betul marah dengan tindakannya. Terasa mukaku sudah betul-betul bertukar menjadi Ghost Rider. Berapi dan membakar namun masih kacak. Aku pantas bangun, berpusing dan bergerak ke belakang Harris. Menarik pantas tangan kirinya dan mengilas. Aku juga menjatuhkan Harris dan lutut kiriku menekan kuat belakang badannya. Cis, rasakanlah kau Jebat durhaka!!

“Qai!!” jerit Puteri Diana. Terkejut.

Aku faham maksud jeritan itu. Perlahan-lahan aku bangun. Harris juga kelihatan macam terkejut dengan tindakan refleks aku, duduk sambil menggosok-gosokkan tangan kirinya. Dahinya berkerut. Matanya tajam memandang aku tanpa suara.

“Akukan dah cakap, aku tak apa-apa!! Yang kau tak faham bahasa tu, kenapa?” aku memang betul-betul bengang sebenarnya dengan makhluk yang bernama Harris.

“Qai….sudahlah tu. Saya pun minta maaf sebab asyik tanya pasal badan awak. Maafkan saya.” Sayu kedengaran suara Puteri Diana.

Aku memandang gadis itu. Wajah itu keruh. “It’s okay…Puteri. Awak tak salah apa-apa. Emm…lupakanlah.” Aku sudah malas hendak fikirkan perkara yang remeh-remeh.

“Thanks…Puteri, terima kasih sekali lagi sebab tolong rawat luka aku.” Aku melemparkan senyuman sekacak mungkin untuk Puteri Diana. Biar dia tidak lena tidur malam ini.

“Tak pe. Awak…emm…Qai…saya pun nak ucapkan terima kasih sebab tolong saya dan Aiman tadi.” Puteri Diana turut melemparkan senyuman manisnya.

Aku segera melangkah, mahu keluar dari bilik pink putih sang Puteri. Harris dan Aiman pula  sudah sedia menunggu di hadapan pintu. Selangkah lagi dari muka pintu tiba-tiba aku teringat sesuatu. Aku segera berpaling dan melangkah menghampiri Puteri Diana yang masih tercegat berdiri memerhatikan kami, hero-hero Malaya.

Sampai di hadapan Puteri Diana, aku mencapai tangan kanannya dan mencium lembut tangan itu. “Merci. Nous esperons vous revoir et esperer d se familiarises advantage avec vous. (Terima kasih. Moga kita berjumpa lagi dan harap dapat berkenalan lebih rapat dengan awak.)” Sekilas aku mengenyitkan mata dan tersenyum kepada Puteri Diana yang ternganga mulutnya.

“Ehemmm!!!” Harris berdehem kuat.

Hahaha….aku tahu dia marah. Ya…ya…ya…aku faham maksudnya. Perempuan jangan di sentuh!! Tapi….aku tidak perduli. Tangan aku…aku punya sukalah hendak ‘sentuh’ siapa-siapa pun. Mulut aku…aku punya sukalah nak ‘cium’ gadis mana pun, apa kau perduli?

Aku melangkah keluar dari bilik Puteri Diana namun langkahku sedikit perlahan. Sakit sebab jatuh tersembam tadi masih terasa. Begitu juga sakit sebab di terajang oleh penyangak 5 ekor tadi. Putera Aiman mengekori dari belakang manakala Harris sudah berjalan beriringan dengan aku. Cis, tinggi sungguhlah budak bidadara yang tidak faham bahasa ni! Terasa aku ‘rendah’lah pulak. Nasib baik Putera Aiman lebih rendah dari aku.

“Kau nak tahu kenapa kadang-kadang ada lelaki lebih sukakan kecantikan dari kepintaran?” tiba-tiba Harris bertanya.

Pelik betul soalan tu. “Emm…entahlah. Mungkin sekarang ni lebih ramai perempuan cantik dan seksi walaupun dia orang buat plastic surgery daripada perempuan yang hodoh dan nerd?” jawapan yang terbaik aku berikan untuk soalan yang pelik dan tidak berfaedah langsung.

“Sebab sebenarnya ialah ramai lelaki yang bodoh berbanding lelaki yang buta.”

Aku berhenti melangkah dan memandang tajam ke wajah Harris. “Apa maksud kau sebenarnya?” rasa-rasanya dia mahukan ‘hadiah’ terbaik aku kot?

“Seperti aku katakan tadi. Perlukah aku tolong belikan sebuah lagi otak untuk kau guna pakai jikalau otak di kepala kau sudah tidak mampu berfikir? Agaknya inilah yang Tuan Pengerusi cakapkan kat aku pasal kau.” Harris memberitahu.

“Papa cakap apa? Pasal apa?” aku sudah sedikit berdebar. Apa yang papa ceritakan tentang aku kepada si Harris ini.

“Abang Harris…abang Qai….” Suara Putera Aiman mengendurkan suasana yang tiba-tiba terasa hangat kembali.

Aku dan Harris berpaling serentak memandang budak kecil itu. Kami sama-sama tersenyum kepadanya. Kesian pula melihat rupa suci Putera Aiman. Agaknya dia berumur berapa tahun yek? Aku agak-agak, mungkin dia berumur 12 atau 13 tahun. Tipikal budak Melayu yang masih belum baligh lagi, rendah dan kecil sahaja tubuh mereka namun masih cute dengan cara mereka yang tersendiri.

“Kita sambung nanti…” aku berkata seakan berbisik kepada Harris. Dia mengangguk-angguk tanda faham.

“Emm…Aiman baliklah ke kelas Aiman yek…abang dan abang Qai nak keluar sekejap dari sekolah.” Harris menepuk-nepuk mesra bahu Putera Aiman. Dia turut mengukirkan senyuman kepada budak itu.

“Ok…thanks abang Harris dan abang Qai…sebab dah tolong saya dan kakak Diana tadi.” Putera Aiman turut tersenyum.

Tiba-tiba dia menerpa ke arah Harris dan memeluk mesra Harris tanda betul-betul berterima kasih. Putera Aiman berpaling ke arah aku selepas melepaskan pelukannya dari Harris. Oh, no! Dia nak peluk aku jugak ke? Oh, tidak!

Segera aku menepuk-nepuk dan mengusap rambutnya. Senyuman turut aku lemparkan. “ It’s okey, Aiman. Tak payah berterima kasih. Kalau Aiman perlukan apa-apa pertolongan lagi, you just call me. Abang akan jadi Superman terbang macam taufan. Abang akan jadi Flash lari macam kilat.  Abang juga akan jadi Wolverine menunjukkan cakar untuk melindungi Aiman.” Bersungguh-sungguh aku memberitahu.

Putera Aiman tersenyum. Namun ketawa kecil yang bagai di tahan kedengaran dari Harris. Ye…ye…aku tahu, kata-kata aku ini macam budak kecil je. Budak kecil yang masih tidak matang dan dewasa. Yap…nama pun budak kecil dan umur aku pun baru 14 tahun bukannya 17 tahun seperti sangkaan orang lain.
 
 

1 comment: