Tuesday 6 January 2015

BAB ENAM : BIDADARA


BIDADARA PUTERA







Bab 6

 

“Kenapa ni nak?” tiba-tiba seorang pakcik menegur mereka.

Pemakaiannya. Bertopi besar, berkasut boot dan bersarung tangan. Dia kelihatan seperti seorang tukang kebun sekolah.

“Kawan kami kena belasah dengan geng-geng Johar tadi.” Putera Aiman memberitahu.

“Geng Johar lagi? Entah kenapalah budak tu jadi macam tu. Ada saja yang dia buat. Habis tu kau orang nak ke mana ni? Bilik sakit kat sebelah sana.” Pakcik itu menunjukkan ke arah yang sebelah satu lagi.

‘Ooo… geng Johar rupanya nama geng-geng penyangak celup tepung ubi a.k.a goreng pisang melekit tu, macam tak best je. Best lagi nama yang aku beri. Dan pakcik ni, macam kenal-kenal je dengan geng penyangak celup tepung ubi. Ada apa-apa ke?’ rungut Qai dalam hati.

“Pakcik… pakcik guna tak kereta sorong ni?” Harris bertanya. Dia memegang kereta sorong yang kosong itu dengan tangannya yang sebelah lagi.

“Tak. Nak buat apa dengan kereta sorong ni?”

“Kalau macam tu, saya pinjam sekejap. Nak buat jadi wheelchair.”

What? Bulat mata Qai mendengar kata-kata Harris. Nak jadikan ‘benda’ yang bertayar satu itu menjadi wheelchair? What a nonsense? Ini mesti hendak angkut aku dengan benda bertayar satu tu. Apa dia ingat aku ni sayur ke? Eh, bukan sayur. Dia ingat aku ni rumput ke? Mengguman geram. Bibir Qai gigit kuat.

“What the hell? Kaulah yang guna benda tu, aku boleh jalan sendiri.” Qai menjadi tidak sabar. Cepat dia menarik kuat tangannya daripada pegangan Harris.

“Aiman… lepaskan abang! Abang boleh jalan sendiri! Lagipun kaki abang ni bukannya patah!” Qai turut menyuruh Putera Aiman melepaskan tangan kirinya.

Perlahan-lahan Qai menapak. Puteri Diana dan Putera Aiman mengekorinya dari belakang.

Harris? Lantak dialah. Esok aku nak suruh papa menukar bodyguard. Si Harris itu harapkan rupa saja macam bidadara City Hunter a.k.a Lee Min Ho, tangkas macam Jacky Chan tetapi hati keras macam The Thing geng Fantastic Four dan aku yang sekacak Cameron Bright ini terpaksa menapak dalam kesakitan dan muka berapi macam Ghost Rider. Memang betul-betul bengang. Qai melangkah senget.

Bedebuk!! Tiba-tiba Qai tersungkur ke hadapan. Mujur juga dia sempat menahan tubuh dan muka dari mencium lantai dengan kedua tangannya. Namun walaupun tubuh dan mukanya ‘tak jadi hendak sakit’, tetapi penangan menahan ‘beban’ diri sendiri telah sedikit sebanyak menyakitkan kedua-dua tangannya pula.

Harris betul-betul kurang ajar. Bentak hati Qai. Segera dia berpaling dan melihat tubuh besar di sebelahnya.

“Kau apahal? Nak rasa lagi ke tangan berapi aku?” Qai sudah berapi dengan guard yang tidak diiktirafnya.

“Awak… Qai… awak tak apa-apa?” Puteri Diana menerpa pantas.

“It’s okay… aku tak apa-apa.”

Puteri Diana memandang Harris yang tersengih. “Awak kenapa, Harris? Qai, kan sakit? Kenapa buat macam tu lagi?”

Puteri Diana cuba mengangkat dengan dibantu oleh Putera Aiman.

“Cuba awak bangun perlahan-lahan.” Keduanya serentak menyuruh.

Qai cuba bangun tetapi kaki yang telah dihadang oleh Harris tadi terasa sakit. Berkerut dahi menahan rasa sakit yang menjalar. Bergabung pula dengan rasa sakit kerana menjadi Ironman demi melindungi Puteri Diana dan Putera Aiman tadi. Perlahan-lahan Qai menggelengkan kepala. Kesakitan itu bagaikan melumpuhkan setiap sendi dan anggotanya.

Weh, janganlah patah wahai kakiku, bisik Qai, bimbang.

“Hah, kan dah tak boleh bergerak tu? Kaki patah ke? Emm… nampaknya awak terpaksalah naik wheelchair cute ni. Budak-budak berdua ni tak akan dapat mengangkat awak. Emm… nampak kecik tapi berat macam tong gas plus tong dram buruk!” Sinis kedengarannya suara Harris dan di tangannya sudah ada wheelchair yang cute-miut.

Qai memang terpaksa dan memaksa diri supaya diam dan bisu seketika. ‘Okay, hari ini hari dia dan hari esok mungkin hari aku. Kalau tidak, jangan panggil aku… Qai.’

 Qai dipapah oleh Puteri Diana dan Putera Aiman masuk ke dalam wheelchair cute dan Harris menjadi ‘pemandu’nya. Sesekali terdengar Harris bersiul.

Agaknya dia ingat dia sedang memandu jentera Ferrari dan sedang berlumba dalam siri Formula One? Hati bengang Qai berbisik.

‘Wahai hati Qai… sabarlah. Sabar itu adalah sebahagian daripada iman. Wahai rasa marah Qai… padamlah. Padamlah dengan hembusan kesabaran. Wahai budak yang bernama Qai…. balutlah kemarahan dengan hati yang penuh kesabaran. Ingatlah papa dan abang kesayanganmu begitu mengharapkan dirimu. Sabarlah… sabarlah…’ Qai memujuk hati dengan kata-kata hikmah ciptaannya sendiri. Tetiba dia perasan diri sendiri macam pujangga!

Qai hanyut dalam kata-kata yang dititipkan untuk diri sendiri. Qai hanyut dalam kesakitan yang menyeluruh. Perlahan-lahan matanya tertutup namun seperti dia terdengar suara Harris yang berkata sesuatu kepadanya. Ia seakan berbisik.

“Aku tak pernah kata aku sempurna. Aku tak pernah kata aku baik. Kesempurnaan itu hanyalah milik Allah SWT. Kebaikan itu juga datang dari-Nya. Aku hanya insan yang telah diberi amanah. Amanah yang aku terima dengan rasa ikhlas. Aku juga mengharapkan keikhlasan dari kau, budak. Supaya memahami amanah yang dititipkan kepada aku. Before you assume, learn the facts. Before you judge, understand why. Before you hurt someone, feel. Before you speak, think. Wahai budak yang berumur 14 tahun, aku tahu kau belum matang serta dewasa. Namunku berharap kematangan aku akan merubah kau menjadi sedikit ‘dewasa’. Kerana aku tahu kau seorang budak yang tabah serta kuat. InsyaAllah.”
 
 

No comments:

Post a Comment