Friday 6 February 2015


SESUNGGUHNYA…SEBENARNYA...SELAMANYA…

"Setinggi mana langit yang terpaksa kuterbang. Selebar mana bumi yang terpaksa kulari. Sedalam mana lautan yang terpaksa kurenang. Sepanas mana api yang terpaksa kugenggam. Kau tetap bintang di hati ini, berkelip dan bersinar bak cahaya yang menerangi seluruh alam maya. Menerangi segalanya."

Itulah kata-kata yang membuatkan aku terasa dekat dengan dia. Kata-kata yang membuatkan aku melekat dan mencair sekaligus tidak dapat memisahkan diriku dengan dirinya. Di kejauhan aku selalu perhatikannya atau nama lainnya ialah skodeng, mengintai, stalk dia secara senyap-senyap. Ataupun lebih tepat lagi, aku telah jatuh cinta terhadapnya.

“Zamin…walau kau tak pernah memandang diri ini. Walau kau tak pernah sedar kewujudan ini. Aku akan tetap menyintai kau…” aku memandang lagi dia yang bernama Zamin.

Tappp!! Tiba-tiba bahuku di tepuk perlahan. Aku memandang ke sisi. Tersenyum lebar DikNa atau nama betulnya ialah Roslina. Keningnya memberikan isyarat bertanyakan sesuatu yang hanya aku dan dia faham.

“Kau stalk dia lagi ke?”

“Emm..nak buat macam mana DikNa…jantung aku lemah kalau sehari tak memandang wajahnya.” Jujur aku memberitahu. DikNa sudah mengambil tempat di sebelahku.

“Aku tidak pasti selama aku menyintainya, selama aku merinduinya. Adakah perasaan itu tidak pernah hadir dalam dirinya?” aku mula berkaca di mata. Sedih.

DikNa mengusap-ngusap tanganku yang berada di atas meja. “Sabarlah Suzie…suatu hari nanti dia pasti tahu tentang perasaan kau…emmm…apa kata kau beritahu terus terang kepadanya? Habis cerita.”

“Tapi…tapi…kalau dia menolak…macam mana? Mana aku nak sorok muka aku ini. Kalau aku ni burung unta takpelah. Sorok kepala dalam tanah.” Aku menggeleng-gelengkan kepala. Tak mahulah aku. Malu.

“Hahh, betullah tu…sorok kepala macam burung unta. Tapi badan masih nampak.” Dikna mengekek ketawa.

Sudahnya aku terdiam. Berpura-pura menulis sesuatu di atas buku. Sesungguhnya tiada siapa yang mengerti perasaan ini. Perasaan yang hadir tiba-tiba. Sebenarnya sudah puas aku menolak. Sudah puas aku menepis. Namun segalanya bagaikan menahan curahan air hujan dengan kedua telapak tangan. Tidak dapat menampung, tidak dapat menadah. Akhirnya ia tetap melimpah, tetap tercurah. Bukan sedikit tetapi banyak.

Hati kecilku mengembang. Bukan dua kali ganda tetapi berganda-ganda. Cuma menunggu masa untuk pecah. Ya Allah, aku cintai dia. Aku rindukannya. Namun rasa cinta itu tidak pernah hadir dalam dirinya. Rasa rindu itu tidak pernah berlagu dalam jiwanya. Inginku tanyakan kepadanya, mengapa rasa itu tidak pernah berbunga dalam hatinya. Namun dengan kesedaran diri yang tinggi dan rasa malu yang berat, aku tutup mulut menahan segala.

“Suzie…” suara garau itu menyapa cuping telingaku.

Aku memanggung muka. Menatap jernih mata dia. Zamin tersenyum seperti selalu. “Apa?” jawabku acuh tak acuh.

“Kau dah siap tak lukisan yang aku suruh kau lukis hari itu?” Zamin duduk di atas mejaku hinggakan aku terpaksa mengalihkan kedudukan diri dari terkena kakinya.

“Errr…dah…dah…” tergugup seketika. Jantungnya hampir melompat keluar sebenarnya.

Kenapalah dia selalu duduk begitu? Setiap kali Zamin bercakap dengan aku, begitulah cara dia. Meja aku sudah menjadi tempat duduk dia. Gaya santai itu begitu mendera hatiku. Tidakkah dia tahu, aku boleh mati kerana perkara sebegitu.

“Cun tak kau lukis ni?” Zamin senyum lagi.

Aku terdiam. Sedikit terasa hati dengan pertanyaan itu. Aku tarik nafas panjang-panjang dan menghembuskannya perlahan. Senyuman aku lemparkan kepadanya. “Tak tahulah Zamin. Setakat ni aku rasa ok kot…tapi kalau kau rasa tak elok. Nanti aku cuba buatkan yang lain.”

Zamin menghulurkan tangannya. “Mari sini…bagi kat aku. Nak tengok.”

Aku mengambil gulungan kertas dan memberikan kepadanya. Di buka dan di tatap. Dahinya berkerut. Kenapa? Ada yang tak kena ke? Aku resah menanti apa jua yang bakal terlontar dari mulutnya. Liur kutelan perlahan-lahan. Wajah kacaknya aku tatap tidak berkelip. Begitu sempurna ciptaanNya. Tiba-tiba Zamin mengangkat mukanya dan aku terkantoi sendiri. Cepat-cepat aku senyum kepadanya, cuba menutup rasa malu yang menyerbu.   

“Emm…boleh tak kau tambah kata-kata kat lukisan ini.”

“Tambah kata-kata? Maksudnya?” tak faham maksud dia.

“Kau tolong tuliskan di bawah, kata-kata atau ayat” Zamin memandang tepat ke mataku. Aku? Aku tertunduk saja. Malu.

“Nak tulis apa, Zamin?”

“Emm…kau tulis…sesungguhnya…sebenarnya…selamanya…”

Dahiku berkerut. Aku memandang dia namun dia bagaikan merenung jauh ke hadapan. Apakah itu? Entah apa-apa maksudnya? Sesungguhnya…sebenarnya…selamanya… Emm…kenapalah kata-kata dan ayat-ayat yang keluar dari mulutnya selalunya puitis dan berseni. Maksudnya dalam. Tersirat dalam tersurat. Aku kadang-kadang tak faham apa yang ingin dia sampaikan namun aku suka dengan segalanya.

“Kau nak aku tulis macam tu kat potret wajah kau ni?” aku soal betul-betul. Bimbang pulak takut-takut tersalah sangka pula. Habis rosak lukisan potret tu, sayang.

“Yup…sesungguhnya aku menyintainya…menyayanginya…menrinduinya…sebenarnya… aku tidak mengerti…aku tidak faham…aku tidak tahu…selamanya…aku pendam segalanya.. simpan semua…balut kemas-kemas…takkan melepaskannya…emm…yup itulah yang aku nak kau tulis.” Zamin memberitahu. Aku? Blur?

“Nak tulis panjang-panjang tu ke?” soalan yang menampakkan kebodohan aku ke? Atau kegagalan aku mencerna maksaud dia?

Dia ketawa. Lucu agaknya pertanyaan aku. dan darah merah menyerbu naik ke mukaku. Malu dan terasa segan sendiri. Dan akhirnya aku tersenyum sahaja. Menahan malu dan segan.

“Tak…aku nak kau tulis pendek je…sesungguhnya…sebenarnya…selamanya…itu saja. Ayat yang aku cakap tadi, tu tak payah tulis. Itu spontan saja terkeluar dari mulut aku ni.” Tawanya tadi mengendur dan Zamin memberitahu apa yang perlu di tuliskan.

##########

Siapalah yang tidak kenal dengan Zamin. Serata kampus terutama penuntut-penuntut perempuan mengenalinya. Dengan berbekalkan wajah yang kacak dan susuk tubuh yang mantap. Dia tidak perlu di perkenalkan kepada sesiapa pun. Cukup kelibatnya sahaja mampu membuatkan perempuan ternganga. Sifatnya yang suka berkawan dengan sesiapa pun cukup menaikkan sahamnya. Kata-kata yang keluar dari mulutnya juga umpama gula batu yang di telan berkilo-kilo sekaligus. Manis dan menyelerakan.

“Jika aku di beri pilihan. Aku tidak akan tinggalkanmu. Akan kubawa dirimu walau jauhnya beribu batu. Kaulah hati yang ada di dadaku, kaulah nadi yang menggerakkan aku, kaulah nafas di setiap helaku, kaulah nyawa di seluruh hidupku…” Zamin berpuitis di pagi hari. Tepukan kedengaran di segenap penjuru kelas.

Aku? Aku tetap menahan rasa itu. Jika Zamin menyatakan seseorang itu adalah nadi yang menggerakkannya. Nah, ini dialah! Dialah yang umpama nadi dalam diriku. Bukan saja menggerakkan tetapi dia bagaikan menentukan hidup dan matiku. Hariku mati jika tidak menyebut namanya. Hariku hidup walau hanya mendengar suaranya.

“Zamin…nah dah siap!” aku menghulurkan lukisan.

Zamin mengambilnya dan membuka. Senyuman terukir di bibir. Aku melihat keindahan di hadapan mata sebelum menunduk tatkala dia mengangkat wajahnya.

“Aku tahu kau the best Suzie…kau tahu apa kehendak aku. betul-betul menepati citarasa. Thanks sayang.” Melebar senyuman Zamin.

Aku termanggu seketika. Dia…dia sebut sayang ke? Atau aku yang salah dengar? Mukaku sudah memerah. Cepar-cepat aku berpaling ingin segera berlalu dari situ. Malu.

“Eh, kau nak ke mana?” cepat dia berada di hadapan mujur aku tidak terlanggar.

“Err…aku…aku nak balik ke tempat akulah. Kenapa?” mata sengaja di bulatkan. Namun seketika sebab aku tak sanggup menatap mata dia lama-lama.

“Maaf aku tersalah sebut tadi.” Dia menggaru-garukan kepalanya.

“Sebut? Apa dia?” blur seketika.

“Tadi…emm..aku sebut thanks sayang…” senyum lagi.

Aku terdiam. Malu dan faham. Aku faham dia tersalah sebut. Lagipun siapalah aku untuk di ucapkan perkataan itu. Dia ramai teman wanita. Tentu dia biasa menyebut perkataan itu. sayang untuk yang di sayangi. Sayang untuk yang berhak. Aku tersenyum saja.

“Takpe Zamin. Aku faham. Tepi sikit…aku nak balik tempat aku.” aku menutup gundah di hati. Aku menahan rasa yang ada.

Jika kau tanya tentang hati. Aku tidak bisa huraikannya. Tetapi jika kau tanya tentang jiwa. Aku pasti dengan jawapannya. Jiwaku lara, jiwaku resah, jiwaku hampir musnah. Lara yang larat bagai menghanyutkan jiwaku. Resah tidak berpenghujung memarut hebat luka. Musnah dengan jiwa sendiri. Musnah dengan lara dan resah sendiri. Itulah aku, sang semut hitam yang tidak akan mungkin terlihat di batuan hitam. Itulah aku sang pelangi yang pudar mengelam lantas menghitam tanpa sinar dan warna.

“Suzie…aku dengar si Zamin itu sudah ada makwe baru dua tiga hari lepas.” DikNa memberitahu. Dia tetap sahabat yang baik.

“Aku tau tu DikNa. Agaknya sebab itulah dia suruh aku lukiskan potret wajah dia kot. Untuk di berikan kepada makwe baru dia. Bukannya kita tak tahu, setiap makwe dia mesti dapat hadiah potret wajah diakan?” aku memang arif dengan si Zamin.

“Betul tu. Hadiah untuk makwe. Dan setiap kalinya kau yang tolong lukiskan. Emm..ini memang menarik.” Dikna mengusap-ngusap dagunya tanda berfikir.

“Tapikan DikNa…lukisan terbaru ni…dia suruh aku tolong tuliskan sesuatu pula di atasnya.” Aku mengadap DikNa yang berada di sebelah.

“Ehh…betul ke? Itu sudah peliklah Suzie. Dia suruh tulis apa?”

“Sesungguhnya…sebenarnya…selamanya…”

“Apa maksudnya Suzie?” Dikna kehairanan.

“Sesungguhnya aku menyintainya…menyayanginya…merinduinya…Sebenarnya aku tidak mengerti…aku tidak faham…aku tidak tahu…Selamanya aku pendam segalanya…simpan semua…balut kemas-kemas…takkan melepaskannya…” senafas aku memberitahu. Yup, aku ingat segalanya yang dia katakan.

“Wow…siapalah gadis yang bertuah tu kan Suzie?” bercahaya mata DikNa. Ya, siapalah yang tidak teruja mendengar kata-kata itu.

“Emm…entahlah DikNa. Dan yang pasti itu bukan kita berdua.” Datar. Aku bersuara datar.

##########

“Aku pendam rasa hati ini. Aku tidak akan meluahkannya. Namun jika kau sedar, setiap kata-kata. Setiap ayat yang tersebut. Semua untuk kau. Aku tidak mampu luahkannya kerana aku takut. Takut penolakkan. Takut di tinggalkan. Takut kehilangan. Jika di bandingka diri ini dengan dirimu. Aku hanya satu dalam seribu. Tanpa ada kelebihan sedikit pun. Kau sedar atau tidak sayangku. Kaulah permata yang di sebut-sebut lelaki yang lain. Kaulah impian mereka untuk menjadi suri di hati.”

“Namun perasaan yang hadir ini menyakitkan jika di pendam lama. Aku tidak mahu parah sebelum berjuang. Aku tidak mahu pasrah sebelum bertempur. Di saat dan tika ini. Sudilah mendengar luahan hati kecilku ini. Sayang…kaulah sayangku. Kaulah cintaku. Kaulah hidup dan matiku. Kaulah nadiku. Kaulah sesungguhnya…sebenarnya dan selamanya.”

Zamin berpuitis lagi di hadapan kelas. Namun kurang bunyi tepukan sebab sudah ramai yang keluar dari kelas setelah tamatnya pelajaran hari itu. Yang ada hanyalah beberapa pelajar lelaki, aku dan DikNa yang masih belum berganjak. DikNa senyum sahaja dan aku…aku membeku. Aku sudah melekat dan cair. Siapalah gadis bertuah itu?

“Suzie…” sapa Zamin lembut. Dia sudah duduk di atas mejaku seperti selalu.

“Nah! Untuk kau…” dia menghulurkan sesuatu.

Aku mengambilnya teragak-agak. Membuka dan aku terpana. Perlahan-lahan aku memanggung wajah mencari matanya. Dia tersenyum dan menganggukkan kepalanya.

“Sesungguhnya…sebenarnya…dan selamanya…kita.” ucap Zamin perlahan namun aku mendengar dan aku fahami.

Air hangat terasa mengalir di pipi juga di hati. Ya, aku terharu. Ya, sesungguhnya… sebenarnya…selamanya…dia…dan aku.

No comments:

Post a Comment